HÅLLBARHET

”Vi kan tänja på gränserna för vad som är möjligt”

Vilken är din roll på Starbreeze?

Jag är Art Producer på Starbreeze. I stora drag betyder det att jag ser över skapandet av de visuella inslagen i våra spel, såsom till exempel karaktärer, vapen och banor. Utöver det leder jag även stora delar av vår Art Outsourcing-pipeline, vilket innebär förhandling med potentiella partners, men jag ser även se till att samarbetet med våra nuvarande externa kollegor fungerar så bra som bara möjligt.

Vad fick dig en gång att börja arbeta för Starbreeze?

Redan när jag gick på gymnasiet började jag grafiskt modifiera spel, det ledde senare till att jag sökte en treårig spelutbildning i Stockholm för att ytterligare vässa mina kunskaper. Jag hade länge varit ett fan av Starbreeze spel och anslöt mig till deras rekryteringstjänst under mina studieår. När väl en passande tjänst annonserades i slutet av 2017 sökte jag tjänsten snabbt och fick komma på intervju. Rätt var det var, så hade jag fått ett verkligt drömjobb!

Mycket handlar om PAYDAY 3 nu. Utifrån din roll: vad är du mest spänd inför?

Jag ser fram emot att se hur vi kan knyta ihop säcken för PAYDAY 2. Spelet har ju en lång historia med en trogen följarskala och det ställer krav på oss att förvalta det väl. Men jag ser förstås också fram emot att efter tio år få släppa ett nytt PAYDAY i en ny spelmotor till alla våra fans. Det är med en skräckblandad förtjusning som man släpper en fortsättning på ett spel som har gått så extremt bra och är så uppskattat som PAYDAY 2 är!

Hur är det att arbeta så många tillsammans med en enda produkt?

Att arbeta med ett stort team av utvecklare på en enskild produkt kan vara både utmanande och givande. Å ena sidan, att ha många begåvade individer som arbetar tillsammans leder till snabbare framsteg och en produkt av hög kvalitet. Med många perspektiv och idéer som samlas, kan vi tänja på gränserna för vad som är möjligt och skapa verkligt exceptionella upplevelser. Å andra sidan kan det vara komplext att koordinera och leda ett så stort team och det krävs stark samarbetsförmåga. Men jag tycker att vi har hittat formerna för det och mest av allt ser jag fördelar i att arbeta med ett stort team av utvecklare.

När är det som roligast att vara på Starbreeze?

Som vi har det mest jämt: en rolig och samarbetande arbetsmiljö där vi ständigt jobbar med spännande och innovativa projekt. Oavsett om det innebär att delta i studioarrangerade event och sociala sammankomster eller helt enkelt bara njuta av umgänget med alla våra härliga teammedlemmar som kommer från hela världen. Det är aldrig en tråkig stund på Starbreeze. Jag vill också lyfta fram att Starbreeze verkligen prioriterar balans mellan arbete- och privatliv. Det innebär att alla i vårt team kan njuta av ett tillfredställande privatliv även utanför jobbet.

Filip Blom, Art Producer på Starbreeze
Filip Blom, Art Producer på Starbreeze
Åk till toppen