VD-ORD

En stabil plats för Starbreeze att växa från

Förutsättningarna är på plats för Starbreeze att växla upp. Vi har en beprövad affärsmodell i Games as a Service och både ett av spelvärldens största communityn och starkaste spelvarumärken. Lanseringen av högt efterlängtade PAYDAY 3 är en milstolpe i vår färdplan att växa som spelutvecklare och förläggare – och i ökad takt lansera starka spelupplevelser.

2023 är året för PAYDAY 3

Det är en härlig känsla att snart få visa upp resultatet av senaste årens hårda arbete med PAYDAY 3 och möta den stora förväntan som finns på spelet i vårt community. Med PAYDAY 3 har vi lagt grunden för att kunna vidareutveckla vår affärsmodell med långsiktigt intäktsgenererande spel samt introducera det till en ny generation spelare på PC och konsol. Utvecklingen av spelet har gått enligt plan och tillsammans med vår co-publishingpartner Plaion arbetar vi intensivt för en framgångsrik lansering av PAYDAY 3 under 2023.

Tillsammans med ytterligare aktivitet kring PAYDAY- varumärket, genom vårt partnerskap med Stockholm Syndrome med ambitionen att ta PAYDAY till tv- eller filmproduktion eller den kommande lanseringen av det licensierade mobilspelet PAYDAY Crime War, tar vi det första av flera steg i att etablera PAYDAY som ett av spelvärldens allra starkaste spelvarumärken och vidareutveckla vårt IP som ett cross-mediavarumärke.

Vi utvecklar Games as a Service

Det yttersta beviset för styrkan i vår Games as a service-modell är PAYDAY 2:s livslängd. Sedan start har vårt team levererat 75 olika expansioner och innehållspaket, DLC:s, varav 13 bara under det senaste året. Efter snart 10 år är det oerhört glädjande att se att vi fortsätter att expandera vårt community med nya spelare samtidigt som vi har personer som varit med hela vägen sedan start.

Under året uppgick våra unika aktiva användare varje månad (MAU) som högst till strax över 800 000 spelare, vilket visar på den höga engagemangsnivå som ligger till grund för Starbreeze försäljning. Samtidigt har PAYDAY 2:s communitysida på Steam passerat 8,6 miljoner medlemmar – det enskilt högsta för alla spel på Steam.

Sammantaget ökade årets nettoomsättning med cirka 2 procent jämfört med föregående år och uppgick till knappt 130 MSEK. Med ett starkt jämförelseår i 2021 har årets underliggande försäljning i amerikanska dollar varit något lägre men påverkats positivt av en för oss fördelaktig växelkurs.

Ökat mervärde genom Starbreeze Nebula

Starbreeze har länge haft ett av spelvärldens mest engagerade communityn. Under mina år på Starbreeze har jag följt hur det fortsatt växa med imponerande hastighet och vår hängivna spelarbas är en av våra allra största tillgångar. Ett community som ständigt bidrar till PAYDAY:s universum och den faktiska spelutvecklingen. I och med medlemsplattformen Starbreeze Nebula har vi nu skapat oss fler möjligheter att komma än närmre våra PAYDAY-spelare på PC, konsoler och mobil och dessutom för framtida spel utgivna av vår förläggarverksamhet. Att skapa mervärde för alla våra kunder är det tydliga målet med allt vi gör.

Återkomst som spelförläggare

Ett av årets allra viktigaste strategiska vägval för Starbreeze är beslutet att återuppta rollen som tredjepartsförläggare. Vår tidigare erfarenhet som förläggare och vår grund i spelutveckling skapar en god grund för bra partnerskap med andra utvecklare och under de senaste åren har vi förstärkt och utvecklat både den organisation och plattform som gör oss till en stark spelutgivare. Området kommer vara ett viktigt ben för vår framtida tillväxt. Som förläggare fokuserar vi på spel som kompletterar vår nuvarande kundgrupp genom att erbjuda stort fokus på community, att spela och uppleva tillsammans med andra spelare.

Starbreeze växer

2022 växte Starbreeze från 138 till 165 medarbetare, som sammanlagt representerar 28 nationaliteter. Under året har vi anställt medarbetare i Storbritannien och vi har därmed verksamhet i totalt 4 länder. Kompetensbrist är en tydlig utmaning för branschen i stort. Det är därför en källa till stolthet att vi fortsätter lyckas attrahera engagerade och talangfulla medarbetare. Vi har nått dit genom att etablera Starbreeze som en attraktiv arbetsgivare där våra medarbetare ges möjlighet att växa, samtidigt som vi under året gjort flera insatser för att stärka den sociala hållbarheten på Starbreeze. Inte minst genom en ledarskapsutbildning för alla medarbetare för att stärka ledarskapet och sammanhållningen i bolaget.

Vi är väl rustade för att på ett effektivt sätt leverera flera egenutvecklade spel under de kommande fem åren. Målsättningen är att lansera spel baserade antingen på egna eller licensierade IP:n. Större spel är i dagsläget planerade att lanseras 2025 och 2027 och den expanderade IP-portföljen kommer möjliggöra lansering av fler spel samt bidra till en diversifierad intäktsström.

Nu tar vi nästa steg

Osäkerheten i vår omvärld är tilltagande, men spelmarknaden står sig ännu stark och har historiskt visat prov på uthållighet oberoende av konjunkturcykeln. Nu ser vi fram mot ett år där vi fullt ut kan dra nytta av styrkan i hela vår organisation, där våra framtida spelutvecklingsprojekt ska komma på plats och där vi kan cementera förutsättningarna för Starbreeze framtida tillväxt och lönsamhet. En framtid som har sin grund i att leverera engagerande spelupplevelser till ett fortsatt växande community, där Games as a service och långsiktigt intäktsgenererande spel är motorn i utvecklingen.

Först ut: PAYDAY 3.

Tobias Sjögren
VD

Tobias Sjögren, VD
Tobias Sjögren, VD
Åk till toppen