Starbreeze tänkta förvärv OVERKILL Software inleder samarbete med den amerikanska förläggaren Valve

21 maj 2012 15:09

The corporate news are only available in Swedish.

Starbreeze tänkta förvärv OVERKILL Software inleder samarbete med den amerikanska förläggaren Valve

Starbreeze AB, en av Sveriges ledande spelutvecklare, meddelade i dag att OVERKILL Software, bolaget Starbreeze har träffat avtal om att förvärva, har inlett ett samarbete med den amerikanska förläggaren Valve Corporation. Valve är en ledande amerikansk förläggare och utvecklare av datorspel samt ägare av den digitala spelförsäljningsplattformen Steam med egenutvecklade spel som Left 4 Dead och Half-­‐Life på meritlistan.

Samarbetet mellan OVERKILL Software och Valve innebär att OVERKILLs Softwares spel PAYDAY The Heist och Valves framgångsrika spelserie Left 4 Dead kommer att samverka. Ledtrådar om samarbetet har nyligen antytts för spelarna i ledtrådar i den senaste Downloadable versionen av PAYDAY The Heist.

”Det är mycket glädjande att se att OVERKILL Software och Valve påbörjar samarbete mellan spelen PAYDAY The Heist och Valves Left 4 Dead. Att Valve låter en oberoende spelutvecklingsstudio få access till deras Left 4 Dead varumärke och spelserie visar på ett mycket stort förtroende från Valves sida och bekräftar OVERKILL Softwares kvaliteter och stora potential och gör oss än mer förvissade att förvärvet av OVERKILL Software är en god affär för Starbreeze” säger Mikael Nermark, VD för Starbreeze AB.

”Vi vill härmed offentliggöra ett djupgående samarbete mellan OVERKILL Software och  Valve. Vi arbetar med ett väldigt coolt samarbete mellan OVERKILL Software och Valve avseende PAYDAY The Heist och Left 4 Dead. Det är mycket spännande att få möjlighet samarbeta med en så etablerad och ledande förläggare som Valve och på en så etablerad spelserie som Left 4 Dead. T.ex. kommer spelet PAYDAY The Heist att ha access till  funktioner i Left 4 Dead och vice versa. ” säger Ulf Andersson Game Director på OVERKILL Software.

För mer information vänligen kontakta:

Mikael Nermark, VD Tel: 018-­‐843  33 00

e-­‐post: ir@starbreeze.com

Starbreeze är en av Sveriges största oberoende spelutvecklare. Bolaget utvecklar data-­‐  och TV-­‐spel  i  partnerskap med ledande internationella spelförläggare och i egen regi. I spelportföljen finns sju titlar som har lanserats,  där  Syndicate  är  det  senast  släppta  spelet.  Starbreeze  grundades  1998  och  har  drygt  5  000 aktieägare.

PRESSRELEASE  2012-05-21