Bo Andersson Klint ny VD för Starbreeze

22 november 2012 18:34

The corporate news are only available in Swedish.

Bo Andersson Klint ny VD för Starbreeze

Starbreeze AB (publ) styrelse har i dag beslutat, att med tillträde den 1 mars 2013, utse Bo Andersson Klint som ny VD för bolaget. Nuvarande VD Mikael Nermark lämnar positionen på egen begäran och återgår samma dag till positionen som Vice VD i bolaget med ansvar för affärsutveckling. VD-bytet är en naturlig följd av den strategiska utvecklingsfas som Starbreeze befinner sig i, med ökad fokus på produktionsprocesser och PAYDAY-spelserien. Mikael Nermark kvarstår som VD fram till den 28 februari 2013. Bo Andersson Klint har 12 års erfarenhet av VD-positioner i dataspelsbranschen, senast som VD för OVERKILL Software, spelstudion bakom det framgångsrika spelet PAYDAY: The Heist, som Starbreeze förvärvade tidigare i år. Bo Andersson Klint har en civilekonomexamen från Linköpings universitet och har ansvarat för lanseringen av elva spel. Bo Andersson Klint är i dag Vice VD i Starbreeze.

”Detta blir en mycket bra lösning för Starbreeze. I den fas som bolaget nu befinner sig i behöver vi en operativ VD som framförallt leder vårt utvecklingsarbete. Sedan förvärvet av OVERKILL Software tidigare i år har Bo Andersson Klint haft det operativa ansvaret för produktionen av PAYDAYspelserien. Mikael Nermark som framgångsrikt har lett det stora förändringsarbetet i Starbreeze de senaste två åren återgår på egen begäran till positionen som Vice VD i bolaget med fokus på affärsutveckling”, säger styrelseordförande Mats Alders.

”Som VD för Starbreeze har jag lett förändringsprocessen av bolagets strategiska inriktning, från att Starbreeze endast arbetat med spelutvecklingsuppdrag för internationella förläggare och deras spelrättigheter, till att nu utveckla, förädla och äga egna spelrättigheter. I och med förvärvet av OVERKILL Software lade vi definitivt grunden för den nya inriktningen. Jag ser fram emot att i rollen som Vice VD fortsätta att leda affärsutvecklingsarbetet inom Starbreeze”, säger Mikael Nermark.

För mer information vänligen kontakta:

Mats Alders, styrelseordförande, Starbreeze AB Tel: 070-725 32 00, e-post: mats@hantera.info Mikael Nermark, VD, Starbreeze AB Tel: 018-843 33 00, e-post: ir@starbreeze.com

Om Starbreeze:

Starbreeze är en av Sveriges största oberoende spelutvecklare. Starbreeze utvecklar data- och TV-spel i egen regi och i partnerskap med ledande internationella spelförläggare. I spelportföljen finns åtta titlar som har lanserats, där Syndicate och PAYDAY: The Heist är de senast släppta spelen. Starbreeze grundades 1998 och har drygt 5 000 aktieägare. För mer info se: www.starbreeze.com

PRESSRELEASE  2012-11-22