PAYDAY™ 3 update

02 oktober 2023 08:00

Det planerade underhåll som genomfördes under föregående vecka har avhjälpt de initiala matchmaking-problem som uppstod under PAYDAY 3s första dagar efter lansering. Matchmaking har fungerat stabilt och med bra prestanda efter genomfört underhåll.  Under de senaste fem dagarna har PAYDAY 3 haft en topp på samtidiga spelare (CCU) om 124 254. Under september 2023 hade spelet 3 167 938 unika spelare (MAU). Starbreeze Nebula har totalt 4 538 702 registrerade användare för alla titlar.

Starbreeze intensifierar nu de kommersiella aktiviteterna kring PAYDAY 3, efter att delvis pausat dessa under föregående vecka. I början av oktober kommer den första uppdateringen till PAYDAY 3, med fokus på att förbättra spelupplevelsen. De kommande månaderna innehåller planerade uppdateringar för PAYDAY 3 som adresserar både innehåll, kvalitetsförbättringar (“Quality of Life”), buggfixar och ny funktionalitet.

Planerade uppdateringar och nytt innehåll till PAYDAY 3 under 2023*:

Innehåll

Oktober

200+ kvalitetsförbättringar för alla plattformar

Oktober/November

Kvalitetsförbättringar, nytt innehåll och ny funktionalitet

Kvalitetsförbättringar, nytt innehåll och ny funktionalitet

Vinter 2023

DLC:et “Syntax Error” till försäljning (ingår i Silver och Gold Edition)

(*utöver dessa tillkommer plattformsspecifika uppdateringar)

Jag vill framförallt tacka våra spelare för tålamodet de visat oss. Vårt community är motorn som driver både våra spel och vårt bolag framåt. Jag behöver egentligen inte upprepa att detta inte var den start vi önskade, men samtidigt är vår affärsmodell ett maraton och inte en sprint och vi kommer outtröttligt fortsätta bygga PAYDAY 3 större och bättre för att leverera största möjliga värde för våra spelare.”, säger Tobias Sjögren, VD, Starbreeze Entertainment.

Det planerade underhållet genomfördes i två steg. Under tisdagen den 26 september uppdaterades den mjukvara i matchmaking-infrastrukturen som fördelar inkommande spelare till olika servrar. Under fredagen den 29 september uppgraderades infrastrukturen både mjuk- och hårdvarumässigt med fler regionala noder för att fördela spelare, öka hastigheten för matchmaking och skapa större redundans över alla onlinetjänster.

För mer information, vänligen kontakta;
Tobias Sjögren, VD, Starbreeze Entertainment
Mats Juhl, CFO, Starbreeze Entertainment
Staffan Nyström, VP Publishing, Starbreeze Entertainment
Tel: +46(0)8-209 208 / +46(0)8-209 229
E-post: press@starbreeze.com / ir@starbreeze.com

Starbreeze är en oberoende utvecklare, förläggare och distributör av PC och konsolspel till en global marknad, med studios i Stockholm, Barcelona, Paris och London. Med det framgångsrika varumärket PAYDAY™ i centrum, utvecklar Starbreeze spel baserat på egna och andras varumärken, både internt och i samarbete med externa spelutvecklare. Starbreeze aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.starbreeze.com.